حصرياااااااااااا ....مهم جدااااا لكل اللى عاوز يتخلل عالم البرمجه.(الدرس التانى) 8_6_52 كل عام وانتم بخير

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

حصرياااااااااااا ....مهم جدااااا لكل اللى عاوز يتخلل عالم البرمجه.(الدرس التانى) 8_6_52 كل عام وانتم بخير

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

حصرياااااااااااا ....مهم جدااااا لكل اللى عاوز يتخلل عالم البرمجه.(الدرس التانى)

medo net
    medo net
    نائب الرئيس
    نائب الرئيس

ذكر
    مذاجك : الحاسب الالى
    احترامك لقوانين المنتدى : 0
    نقاط العضو :
    حصرياااااااااااا ....مهم جدااااا لكل اللى عاوز يتخلل عالم البرمجه.(الدرس التانى) Left_bar_bleue100 / 100100 / 100حصرياااااااااااا ....مهم جدااااا لكل اللى عاوز يتخلل عالم البرمجه.(الدرس التانى) Right_bar_bleue

الاوسمة : حصرياااااااااااا ....مهم جدااااا لكل اللى عاوز يتخلل عالم البرمجه.(الدرس التانى) 1187177599

حصرياااااااااااا ....مهم جدااااا لكل اللى عاوز يتخلل عالم البرمجه.(الدرس التانى) Empty حصرياااااااااااا ....مهم جدااااا لكل اللى عاوز يتخلل عالم البرمجه.(الدرس التانى)

مُساهمة من طرف medo net الثلاثاء 07 أكتوبر 2008, 19:12

بسم الله الرحمن الرحيم
    حصرياااااااااااا ....مهم جدااااا لكل اللى عاوز يتخلل عالم البرمجه.(الدرس التانى) Fasel
    في الموضوع اللى فات عرضنا خطوات عمليه البرمجه ونظرا لاهميه الموضوع فكرت النهارده اننا نعرض اهم لغات البرمجه لكن عشان يكون في ترتيب ده رابط الموضوع الاول ..........للى مشفهوش
    [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
    حصرياااااااااااا ....مهم جدااااا لكل اللى عاوز يتخلل عالم البرمجه.(الدرس التانى) Fasel
    ودلوقتى تعالوا نعرف اكتر عن لغات البرمجه
    في البدايه عايزين نعرف ان في اكتلا من 100 لغه برمجه غير اللغات اللى اختفت
    وفي خمس لغات اساسيه بتمثل اجيال لغات البرمجه وهى :
    1) لغه الاله machine language الجيل الاول
    2) لغه التجميع assembly language الجيل التانى
    3) لغات المستوى العالى high -level language الجيل التالت
    4) لغات المستوى فوق العالى very-high level language الجيل الرابع
    5) اللغه الطبيعيه natural الجيل الخامس

وطبعا كل لغه من دول يطول الكلام فيها وعشان مطولش عليكو ا ونتكلم في المهم مش هنتكلم في الاجيال دى خلينا نتكلم على اللغات الاساسيه في البرمجه حاليا والاكثر استخداما لكن طبعاااااااااااا اى حد محتاج اى حاجه او شرح بالنسبه للاجيال دى انا موجوده وتحت امره .......

ودلوقتى نشوف بقه لغات البرمجه الاساسيه وممكن نحطها كلها تحت بند لغات المستوى التالت :
    لكن استخدامها منتشر جداااااااااا وهى:وطبعا بعد معرفت خطوات البرمجه اكيد عرفت اد ايه اللغات البرمجيه مهمه عشان كده هنتعرف عليها واحده واحده:

1) لغه الفورتران :
    اللغه دى ممكن نعتبرها لغه علميه لان تم تصميمها عشان المعادلات المعقده وعشان تستخدم في مجالات معينه زى الهندسه والتحليل الاقتصادى واللغه دى اللى صممها شركه IBM ولو جينا نحلل الكلمه هنقسمها نصين هنلاقي ان نصها الاول FOR اختصار لكلمه FORMULA يعنى معادله والنص التانى من الكلمه TRAN ودى اختصار لكلمه TRANSLATION يعنى الترجمه
    والبرنامج اللى بيتكب باللغه دى بيبقي عباره عن مجموعه من الاوامر ورا بعضها اما بقه عن الصور اللى ممكن تبقي موجوده في البرنامج فتعريفها بيكون عن طريق اوامر زى READ او WRITE

2) لغه الكوبول :
    كلمه cobol اختصار لـــــــــ common business oriented language ومعناها اللغه العامه للاعمال ووالغه دى ظهرت في امريكا واللغه دى بتتعامل مع احتياجات الاعمال زى تشغيل الملفات الضخمه واالعمليات الحسابيه بس في الاعمال يعنى زى الرواتب والفوايد وكده .واللغه دى شبه الانجليزى وعشان كده متفوقه لكن استخامها ممكن يجيب زهق وملل للمبرمج لان كتابه البرنامج باللغه دى بياخد وقت طويل جدا لان انا شوفت فيها انك لازم تكتب عدد كبير اوووووووى من السطور حتى لو كان غرضك انك تنفذ حاجه بسيطه عشان كده اللغه دى مش مفضله لانها لا سريعه ولا بسيطه .
    وطبعا بدا النقد يشتغل على اللغه دى وعشان كده بيحاولوا تطويرها لكنها مستخدمه برضه بشكل كبير عشان سبب واحد في وجهه نظرى انها قادره انها تقرا الاخطاء وتنقي البرنامج من الاخطاء بمنتهى الدقه ............والله اعلى واعلم

3) لغه البيسك:
    اللغه دى متهيالى هى اكتر لغه بتستخدم لان تعلمها سهل جدااااا وفيها اختصارات بالهبل ومعنى كلمه بيسك هو اختصار لـــــــــ beginners all propose symbolic instruction واللغه دى عشان سهله ممكن اى حد يستخدمها مش لازم المبرمجين بس يعنى ممكن اوى ان المهندسين يستخدموها لكن برضه ليها عيب انها متنفعش للحجات المعقده وتقريبا حصل فيها تعديلات .......الله اعلم

4) لغه باسكال : ( مش باسكال مشعلانى طبعا ) :
    دى ممكن نعتبرها لغه تعليميه ودى مستخدمه جامد اوى برا في اوروبا وامريكا وهى لغه سهله جداااااا ودى بقه استخدموها في الاجهزه الشخصيه بدل لغه البيسك وحصلها تعديلات كتير ودى معلومه اكيده ومنها خرجوا لغه اسمها تربو باسكال ودى بيستخدموها دلوقتى ....

5) لغه ادا :
    دى بقه لغه محظوره لان استخامها بيبقي خاص جداااا لانها بتستخدم في مجالات التسليح بس حاليا استخدموها في التجاره وناجحه اوى وحاليا بيستخدموها في الاجهزه الشخصيه بس مش كتير وفي ناس بتشوف انها معقده وناس شايفه انها سهله انا عن نفسي مجربتهاش ........بس في ناس كتير قالوا انها ناجحه جدااااااااااا وبتؤدى لزياده الانتاجيه يعنى بقه لغه تجاريه ممتازه

لكن هيبقي صعب اووووى من وجهه نظرى استخدامها شخصيا لانها بتستخدم في المجالات العسكريه وحجمها كبير ومعقده وهى اساسا مش منتشره زى الباقيين

6) لغه سي :
    دى بقه من وجهه نظرى الخاصه مهمه للكل لانها بتستخدم في كتابه برامج السوفت وير والغه دى صغيره وسهله وممكن تشغلها على اى نوع من الكمبيوترات بس للاسف انا شايفه رغم انها سهله في استخامها لكن صعب انك تتعلمها يعنى لازم اللى يستخدمها يبقي مبرمج محترف وموهوب ودى بقه بتحل المشاكل البسيطه وممكن تشتغل على الحاسبات الشخصيه وطوروها دلوقتى لـــــ++c

7) لغه جافا java :
    دى بقه عشان النت والشبكات وسهله جدااااااااا وممكن كمان تشغل برامج سوفت في اجهزه كتير ( platform)

Cool لغات البرمجه الموجهه (حسب هدف معين) :
    في اللغه دى اعتقد بيقسموا البرنامج لشويه مهمات وكل مهمه يبنفذوها لوحدها عن طريق اللغه دى وفيها مينفعش المبرمج يكرر التعليمات .

وطبعا مع التطور الفظيع في الاجهزه في تطور في اللغات واخيرا لازم المبرمج يختار اللغه حسب الهدف اللى عايز يوصل ليه.

حكمه الموضوع :

Don't cry over spilt milk

مواضيع مماثلة

-

الوقت/التاريخ الآن هو الأحد 19 مايو 2024, 21:40